Monday 27 February 2012

Massorah and Beit Din Hagadol

The power of Torah sheb'al Peh [TSBP]


הלכות ממרים פרק א

א בית דין הגדול שבירושלים--הם עיקר תורה שבעל פה, והם עמוד ההוראה, ומהם חוק ומשפט יוצא לכל ישראל, ועליהם הבטיחה תורה: שנאמר "על פי התורה אשר יורוך, ועל המשפט אשר יאמרו לך--תעשה" (דברים יז,יא), זו מצות עשה. וכל המאמין במשה רבנו ובתורתו--חייב לסמוך מעשה הדת אליהם, ולהישען עליהן

-------------------


R Akiva was in Yavneh. Was he on "Beis Din Haggadol"?


מסכת מכות פרק א


א,יא סנהדרין נוהגת בארץ, ובחוצה לארץ. סנהדרין ההורגת אחד בשבוע, נקראת חבלנית; רבי אלעזר בן עזריה אומר, אחד לשבעים שנה.

רבי טרפון ורבי עקיבה אומרים, אילו היינו בסנהדרין, לא נהרג בה אדם לעולם; רבן שמעון בן גמליאל אומר, אף הן מרבים שופכי דמים בישראל.

-------------------


Apparently not

Hypothesis

Only after the Hurban and the dissolution of BD Hagaddol did the need for a direct chain of individuals become important to our M'sorah. Before that it was perpetuated by the anonymous 70 Z'keinim of each generation.

EG See Iggeres deRabbenu Sh'rirah Gaon for further elaboration.

Shalom,
RRW

1 comment:

Avraham said...

i have long considered only the Sanhedrin to be the Sanhedrin not any group of later rabbis that claim th authority of the Sanhedrin.. also i consider the Sanhedrin to be qualified to answer specific questions of judgment--not to be able to decide general halachah. So i think the gemara is a completely different enterprise than the Sanhedrin. the gemara is to decide general halacha based on principles of Torah and reason.