Saturday 15 September 2012

Mussar: Forgive, so that You Too Shall be Forgiven! סימן זה יהא בידך כל זמן שאת רחמן המקום מרחם עליך אינך מרחם אין המקום מרחם לך


Rambam M"T Hil T'shuva 2:10
Mechon Mamre Text
הלכות תשובה פרק ב
יד  [י] לפי שאסור לאדם שיהיה אכזרי ולא יתפייס, אלא יהיה נוח לרצות וקשה לכעוס, ובשעה שמבקש ממנו החוטא למחול, מוחל בלבב שלם ובנפש חפצה; ואפילו הצר לו הרבה וחטא לו הרבה, לא ייקום וייטור.  וזה הוא דרכם של זרע ישראל, וליבם הנכון.  אבל הגויים ערלי לב אינן כן, אלא "ועברתו שמרה נצח" (עמוס א,יא); וכן הוא אומר על הגבעונים לפי שלא מחלו לישראל, "והגבעונים לא מבני ישראל המה" (שמואל ב כא,ב).
----------------------------------------
Does withholding Mechilah following an apology actually demonstrate a form of Kasheh Lirtzos and Achzorius?

Story 1
I recall when I was a Mashgiach in Hartford and I burned a large pan by making Cholent
"See what you did?" Remonstrated the Gentile Chef.
"Wow I'm sorry I had no idea."
"OK"
"That's it?"

"Yes, you apologized it's over"
--------
Years later I skidded on I80 and sideswiped a car.
"Wow I'm sorry! I lost control and I did not even realize that I hit you during the accident"
"No problem," said the stranger. "Accidents Happen"
No sign of him being Jewish either
Later I got a ticket for the very same accident. B"H the trooper saved my skin from a VERY difficult judge
"Your honor! I ask that you forgive this man. 5 others wiped out that day on that same spot on the highway.
-------------------------------------
Should the Xtians have a lower threshold of Mechilah than EG the case of a frum Jew asking a fellow frum Jew before Y"K?
------------------------------------------
Talmud Bavli B"K 92:1
מסכת בבא קמא פרק ח

דף צב,א משנה  אע"פ שהוא נותן לו אין נמחל לו עד שיבקש ממנו שנאמר (בראשית כ) ועתה השב אשת וגו'
ומנין שאם לא מחל לו שהוא אכזרי שנאמר (בראשית כ) ויתפלל אברהם אל האלהים וירפא אלהים את אבימלך וגו'

-----------------------------------------
Talmud Yerushalmi B"K 8:7

תלמוד ירושלמי -
מסכת בבא קמא פרק ח
ף לו,ב פרק ח הלכה ז משנה
אע"פ שהוא נותן לו אינו נמחל לו עד שיבקש ממנו שנאמר ועתה השב אשת האיש כי נביא הוא ומניין שלא יהא המוחל אכזרי שנאמר ויתפלל אברהם אל האהלים וגו':
סימן זה יהא בידך כל זמן שאת רחמן המקום מרחם עליך אינך מרחם אין המקום מרחם לך.  רב אמר אדם שסרח לחבירו וביקש ממנו ולא קיבלו יעשה שורת בני אדם ויפייסנו דכתיב שור על אנשים וגו'.  ואם עשה כן מה כתיב תמן פדה נפשו מעבור בשחת וגו'
----------------------------------------
Addendum
Kitzur SA 131:4

סימן קלא – דיני ערב יום כיפור

סעיף ד
עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכפורים מכפר עד שירצה את חבירו. שנאמר מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו, כלומר חטאתיכם שהם לפני ה' לבד, יום הכפור מכפר אבל מה שבין אדם לחבירו אין יום הכפור מכפר עד שירצה את חבירו, לכן צריך כל אדם לדקדק שאם יש בידו ממון של אחרים שלא כדין, יחזיר לו ויפייס אותו. ואם יש בידו ממון שהוא מסופק בו אם הוא שלו על פי דין או לא, יודיע לחבירו שהוא רוצה לעמוד עמו מיד לאחר יום הכפורים לדין תורה הקדושה, ויקבל עליו באמת לקיים כאשר יצא מפי הבית דין. וגם אם לא חטא כנגד חבירו אלא בדברים, צריך לפייסו ומחוייב ללכת בעצמו לפייסו, אך אם קשה עליו או שהוא מבין כי יותר קרוב שיתפייס על ידי אמצעי, יעשה על ידי אמצעי,
==>
והאיש אשר מבקשין ממנו מחילה ימחול בלב שלם ולא יהא אכזרי, כי אין זה ממדת ישראל אלא ממדת עשו, שעליו נאמר ועברתו שמרה נצח, וכן הוא אומר על הגבעונים לפי שלא מחלו ולא נתפייסו, והגבעונים לא מבני ישראל המה, אבל דרכן של זרע ישראל הוא להיות קשה לכעוס ונוח לרצות, וכשהחוטא מבקש ממנו למחול ימחול בלב שלם ובנפש חפצה, ואפילו הצר לו הרבה לא יקום ולא יטור, ואדרבא אם החוטא אינו מתעורר לבא עליו לבקש מחילה, יש לו להאיש העלוב להמציא את עצמו לאותו שחטא כדי שיבקש ממנו מחילה. ומי שאינו מעביר שנאה ביום הכפורים אין תפלתו נשמעת חס ושלום. וכל המעביר על מדותיו מעבירין לו על כל פשעיו.


Shanah Tovah,
Best Wishes for 5773!

























No comments: