Monday 7 July 2014

Understanding the M'chabbeir on His Own Terms - 1

In S"A Hilchot Bassar B'chalav there is a lot going on INSIDE the text, a lot going on "In between the lines" and some curious omissions to boot.
Apparently, there is some confusion as to how best read certain passages and how best to understand them.
Here is a question to ponder: What does the M'chabbeir mean in Y"D 95:4 when he says "Muttar"?
שו"ע יורה דעה צה
סעיף ד
 יראה לי שאם נתנו אפר במים חמין שביורה קודם שהניחו הקדירות בתוכה, אף על פי שהשומן דבוק בהן, מותר, דעל ידי האפר הוא נותן טעם לפגם.

EG does he mean
1. The Process is Allowed L'chatcheelah?
Or
2. That the dish(es) are muttar b'di'avad?
There are many approaches to this.
1. Let's take the M'chabbeir at face value in context -
View these 2 Halachot together as originally written without the intervening Rema - which came later from another author.
שו"ע יורה דעה צה סעיף ג
קערות של בשר שהודחו ביורה חולבת בחמין שהיד סולדת בהן, אפילו שניהם בני יומן, מותר, משום דהוה ליה נותן טעם בר נותן טעם דהתירא. והוא שיאמר ברי לי שלא היה שום שומן דבוק בהן.
ואם היה שומן דבוק בהן, צריך שיהא במים ס' כנגד ממשות שומן שעל פי הקערה.
סעיף ד
 יראה לי שאם נתנו אפר במים חמין שביורה קודם שהניחו הקדירות בתוכה, אף על פי שהשומן דבוק בהן, מותר, דעל ידי האפר הוא נותן טעם לפגם.
Let's "divide and conquer. Here is the very last clause from S'if 3

ואם היה שומן דבוק בהן, צריך שיהא במים ס' כנגד ממשות שומן שעל פי הקערה.
Once Again, this time followed by S'if 4:
שאם נתנו אפר במים חמין שביורה קודם שהניחו הקדירות בתוכה, אף על פי שהשומן דבוק בהן, מותר, דעל ידי האפר הוא נותן טעם לפגם.
So does it no simply follow that the
M'chabbeir is merely giving an alternate heter, namely eifer?
So it reads like this -
ואם היה שומן דבוק בהן
, צריך שיהא במים ס' כנגד ממשות שומן שעל פי הקערה.
Or
אם נתנו אפר במים חמין שביורה קודם שהניחו הקדירות בתוכה,

Shloymie:
Why did S"A separate them the 2 related clauses into separate s'ifim? Wouldn't it make MORE sense to preserve their continuity?
RRW: Probably Because the first case was sourced and the 2nd one was speculation.
Summary:
If you have mamashut shuman
then, you need either:
A. A ratio of 60 times water
or
B Eifer to Pogeim the water
and then
C. The Keili is muttar

Kol Tuv,
RRW




















No comments: