Apparently there are indeed at least 2 Halachic criteria re: the Sugya in the Bavli below
1. Not to conflate the sounds of
• Aleph / Ayyin [Talmud]
Nor
• Shin / Sin [Rambam]
Nor
• Heh / Chet [Acharonim]
Which was my original point
2. Additionally as per Rambam - any very poor articulation is indeed passul.
Note: I searched for a Textual Basis for this Rambam, and the Nos'ei Keilim say it is S'varat Atzmo. In the New Frankel edition the GRA adds nothing,
Indeed, as per Rambam any Ayyin that is really poorly articulated is probably no improvement; though I would suppose that any ayyin that is a reasonable approximation to an "authentic ayyin" [as if we have such a yardstick by which to measure] would be inherently superior....
Note: Hagahot Maimoniyyot makes no objection to the Rambam. Nor does the Rema object to the M'chabbeir. And so the Ta"Z [IIRC mentioned in Lechem Mishneh] is apparently the earliest source for the lack of a distinct Ayyin
Sh'ma Mina: Ashkenazic Rishonim did have some kind of distinct Ayin, and so it seems to have been lost later on.
Note: As per M"B we also "tolerate" a
Shin/Sin mixup [EG Lita] yet it is also implicit that is superior to NOT conflate the sounds - despite Minhag Avos.
Sh'ma Mina: That changing to make a distinction is better.
---------
Sources:
T"B Megillah 24b
Rambam M"T, Hilchot Birkat Kohannim 15:1[,2]
S"A O"Ch 128:33
Ba'er Heitev 54, 55
M"B 119
Sha'ar Hatziyyun 91, 92, 93
---------------
מסכת מגילה פרק ג
דף כד,ב גמרא תנא מומין שאמרו בפניו ידיו ורגליו אמר ר' יהושע בן לוי ידיו בוהקניות לא ישא את כפיו תניא נמי הכי ידיו בוהקניות לא ישא את כפיו עקומות עקושות לא ישא את כפיו אמר רב אסי חיפני <ובשיני> [ובישני] לא ישא את כפיו
תניא נמי הכי אין מורידין לפני התיבה לא אנשי בית שאן ולא אנשי בית חיפה ולא אנשי טבעונין מפני שקורין לאלפין עיינין ולעיינין אלפין
אמר ליה רבי חייא לר' שמעון בר רבי אלמלי אתה לוי פסול אתה מן הדוכן משום דעבי קלך אתא אמר ליה לאבוה אמר ליה זיל אימא ליה כשאתה מגיע אצל (ישעיהו ח) וחכיתי לה' לא נמצאת מחרף ומגדף אמר רב הונא זבלגן לא ישא את כפיו והא ההוא דהוה בשיבבותיה דרב הונא והוה פריס ידיה ההוא דש בעירו הוה תניא נמי הכי זבלגן לא ישא את כפיו ואם היה דש בעירו מותר
-----
הלכות ברכת כוהנים פרק טו
א שישה דברים, מונעין נשיאת כפיים--הלשון, והמומין, והעבירה, והשנים, והיין, וטומאת הידיים.
ב הלשון כיצד: העילגין שאין מוציאין את האותייות כתקנן, כגון שקורין לאלפין עיינין, ולעיינין אלפין, או לשיבולת סיבולת, וכיוצא בהן--אין נושאין את כפיהם. וכן כבדי פה וכבדי לשון, שאין דבריהם ניכרין לכול--אין נושאין את כפיהם.
-----------------------------------------
Shalom and Best Regards,
RRW
Pathos, not reason, is more and more accepted as the way to live a normal life.
~ Steve M.
No comments:
Post a Comment