א. נגיעה של הגוי ביין או טלטול הבקבוק כשהוא פתוח - אוסרים את היין.
נגיעה בבקבוק, ואפילו הזזתו ללא טלטול מכוון של היין - אינן אוסרות את היין
בשתייה.1 אם הגוי מוזג את היין לכוס, לדעת השולחן ערוך נאסר הן היין הנמזג
לכוס והן זה שנשאר בבקבוק (מדין 'ניצוק'), ולדעת הרמ''א במקרה של הפסד
היין שבבקבוק לא נאסר.2
ב. אם הגוי נגע ביין בלי כוונה, כגון שלא התכוון לנגוע או שלא ידע שזה
יין, הרי היין אסור בשתייה ולא בהנאה. אם זהו גוי שאינו עובד עבודה זרה,
כגון מוסלמי, היין מותר גם בשתייה. לדעת הפוסקים האשכנזים, במקום הפסד ניתן
להקל בכך גם לגבי הנוצרים שבזמננו.3
1 .(שולחן ערוך שם סימן קכד סעיפים יא, יח ובש''ך שם. לגבי משמעות השכשוך עיינו בבית יוסף יו''ד סימן קכד,יג (א
2 שם סימן קכה,א. הרמ"א שם אמנם מזכיר הפסד מרובה, אך עיינו שם בש''ך
ס''ק ב, שבגויים שאינם רגילים לנסך לעבודה זרה, היין שבבקבוק מותר גם בהפסד
מועט.
3 שולחן ערוך יו"ד סימן קכד,ז; שם כד ובש"ך ס"ק עא; חכמת אדם כלל עו סעיף יב.
No comments:
Post a Comment