Sunday 9 October 2011

Can Too Much Deference Actually Inhibit Growth in Torah?

«
Dear Rabbi Wolpoe

Can too much deference or Bittul towards one's mentor actually inhibit the growth of the Mentor and of Torah in General?
Don't even G'dolim need challenging questions to keep them sharp? That giving in all the time like yes-men may actually reduce the Gadol's effectiveness and mental acuity?
It seems that many people insist that the Gadol's Word is the LAST word and that the subject is closed. But nearly every major Sefer has provoked debate. There'd be no Mikra'ot G'dolot if Rashi's word were THE last word. And it seems that Rashi welcomed his grandson's [Rashbam] commentary.
Reb Avraham
RRW:

Growth in Torah is a process of continual discussion. We even continually debate the same issues annually at the Seder Table. Torah as an Eitz Chaim has to grow. And sometimes growth is induced by pruning.
EG see how much more Torah growth R Yochanan gained from being challenged by Reish Lakish than by being validated by R Elazar ben P'dat.
Talmud is an interactive dialectical process that does not cease when a Gaon is Deceased. Rather the process lives on.

Sources Below

--------------------
מסכת אבות פרק ב

ב,ו [ה] הוא היה אומר,... ולא הביישן למד, ולא הקפדן מלמד. ...

מסכת תענית פרק א

דף ז,א גמרא
אמר רב נחמן בר יצחק למה נמשלו דברי תורה כעץ שנאמר (משלי ג) עץ חיים היא למחזיקים בה לומר לך מה עץ קטן מדליק את הגדול אף תלמידי חכמים קטנים מחדדים את הגדולים והיינו דאמר ר' חנינא הרבה למדתי מרבותי ומחבירי יותר מרבותי ומתלמידי יותר מכולן


מסכת בבא מציעא פרק ז
דף פד,א גמרא

נח נפשיה דר' שמעון בן לקיש והוה קא מצטער ר' יוחנן בתריה טובא אמרו רבנן מאן ליזיל ליתביה לדעתיה ניזיל רבי אלעזר בן פדת דמחדדין שמעתתיה אזל יתיב קמיה כל מילתא דהוה אמר רבי יוחנן אמר ליה תניא דמסייעא לך אמר את כבר לקישא בר לקישא כי הוה אמינא מילתא הוה מקשי לי עשרין וארבע קושייתא ומפריקנא ליה עשרין וארבעה פרוקי וממילא רווחא שמעתא ואת אמרת תניא דמסייע לך אטו לא ידענא דשפיר קאמינא הוה קא אזיל וקרע מאניה וקא בכי ואמר היכא את בר לקישא היכא את בר לקישא והוה קא צוח עד דשף דעתיה [מיניה] בעו רבנן רחמי עליה ונח נפשיה

Shalom,
RRW

No comments: