Foreword:
Nowadays with High Tech, even basic questions can become very exciting when scholars can muster a wide array of sources to illuminate a given topic.
Instead of quick "catchismic" style answers, we can read an article with a sampling of scholarship literally spanning several thousand years.
Enjoy!
RRW
- - - - -
Guest Blogger:
R Matthew Mintz
* * * * *
Introduction:
תהלים פרק פב פסוק א
מִזְמוֹר לְאָסָף אֱלֹהִים נִצָּב בַּעֲדַת אֵל בְּקֶרֶב אֱלֹהִים יִשְׁפֹּט:
1. A Psalm of Asaph. God stands in the congregation of God; he judges among the judges.
תלמוד בבלי מסכת מגילה דף כג עמוד ב
משנה. … ואין נושאין את כפיהם, ואין קורין בתורה, ואין מפטירין בנביא,…וברכת חתנים, ואין מזמנין בשם פחות מעשרה,….
גמרא. מנא הני מילי? אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן: דאמר קרא +ויקרא כ"ב+ ונקדשתי בתוך בני ישראל - כל דבר שבקדושה לא יהא פחות מעשרה. מאי משמע? - דתני רבי חייא: אתיא "תוך" "תוך", כתיב הכא ונקדשתי בתוך בני ישראל, וכתיב התם +במדבר ט"ז+ הבדלו מתוך העדה, ואתיא "עדה" "עדה", דכתיב התם +במדבר י"ד+ עד מתי לעדה הרעה הזאת, מה להלן עשרה - אף כאן עשרה.
MISHNAH…., NOR DO [THE PRIESTS] LIFT THEIR HANDS, NOR IS THE TORAH READ [PUBLICLY] NOR THE HAFTARAH READ FROM THE PROPHET, … NOR THE BLESSING OF THE BRIDEGROOMS, NOR IS THE NAME [OF GOD] MENTIONED IN THE INVITATION TO SAY GRACE, SAVE IN THE PRESENCE OF TEN…
GEMARA. Whence these rules?— R. Hiyya b. Abba said in the name of R. Johanan: Because Scripture says, But I will be hallowed among the children of Israel: every act of sanctification requires not less than ten. How does the verse denote this? — As R. Hiyya taught: We explain the word 'among' here by reference to its use in another place. It is written here, 'But I will be hallowed among the children of Israel', and it is written elsewhere, Separate yourselves from among this congregation; and we further explain the word 'congregation' here by reference to what is written in another place, How long shall I bear with this evil congregation. Just as there ten are indicated, so here.
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף ו עמוד א
תניא, אבא בנימין אומר: אין תפלה של אדם נשמעת אלא בבית הכנסת, שנאמר: +מלכים א' ח'+ לשמוע אל הרנה ואל התפלה, במקום רנה שם תהא תפלה…. ומנין לעשרה שמתפללין ששכינה עמהם - שנאמר: אלהים נצב בעדת אל;…
It has been taught: Abba Benjamin says: A man's prayer is heard [by God] only in the Synagogue. For it is said: To hearken unto the song and to the prayer. The prayer is to be recited where there is song. … And how do you know that if ten people pray together the Divine presence is with them? For it is said: 'God standeth in the congregation of God'. …
תלמוד ירושלמי מסכת מגילה פרק ד הלכה ד
תני שמואל אין קידוש החדש אלא בעשרה רבי בא רבי יסא בשם רבי יוחנן נאמר כאן עדה ונאמר להלן עד מתי לעדה הרעה הזאת מה עדה האמורה להלן עשרה אף כאן עשרה אמ' ר' סימון נאמר כאן תוך ונאמר להלן ויבאו בני ישראל לשבור בתוך הבאים מה תוך שנאמר להלן עשרה אף כאן עשרה אמר ליה רבי יוסה בי רבי בון אם מתוך את למד סגין אינון אלא נאמר כאן בני ישראל ונאמר להלן בני ישראל מה להלן עשר' אף כאן עשרה
ידיד נפש על תלמוד ירושלמי מסכת מגילה פרק ד הלכה ד
Kol Tuv,
RRW
No comments:
Post a Comment