Thursday, 26 August 2010

Sefer Ha Hinuch on the GZM

The presence of the perpetrator of manslaughter is so grievous to the family of the victim that he must remove himself to an Ir Miqlat [Galut]

With Gratitude to R Akiva Males:

«The Sefer HaChinuch that I think addresses the mosque issue is #410.


See the 3rd approach he uses in the Sharshei Hamitzvah below.


ספר החינוך מצוה תי
מצוה על בית דין להשליך מכה נפש בשגגה מעירו לערי מקלט ועל הרוצח בעצמו
ללכת שם
(א) שנצטוו בית דין של ישראל להשליך מכה נפש בשגגה מעירו ולהושיבו
בערי
מקלט, שנאמר [במדבר ל"ה, כ"ה], והשיבו אותו העדה אל עיר מקלטו וגו' וישב
בה עד מות הכהן הגדול. וגם המכה גם הוא בכלל מצות עשה זו, שנאמר עליו
[שם, כ"ח], כי בעיר מקלטו ישב עד מות הכהן הגדול.


משרשי המצוה, לפי שעון הרציחה חמור עד מאד שבה השחתת העולם, עד שאמרו
זכרונם לברכה שההורג נפש מזיד אפילו עשה כל המצוות אינו ניצול מן הדין,
שנאמר [משלי כ"ח, י"ז], אדם עשוק בדם נפש עד בור ינוס, ולא ימלט, ולכן
ראוי למי שהרג אפילו שוגג מכיון שבאת תקלה גדולה כזו על ידו, שיצטער
עליה
צער גלות ששקול כמעט כצער מיתה שנפרד האדם מאוהביו ומארץ מולדתו ושוכן
כל
ימיו עם זרים. ועוד יש תיקון העולם במצוה, כמו שביאר הכתוב שינצל עם זה
מיד גואל הדם לבל יהרגנו על לא חמס בכפיו שהרי שוגג היה. ועוד תועלת
בדבר
לבלי יראו קרובי המוכה הרוצח לעיניהם תמיד במקום שנעשתה הרעה, וכל דרכי
התורה נועם.

»

=========
Can we easily connect the dots to the GZM as a 13-story reminder of the barely healed wound?


Perhaps a modest "chapel" would have been less intrusive less"grotesque" [in its meaning here as absurdly incongruous]
Had our GZM proponents had any sense of class or sensitivity, they might have put up some kind of memorial to those WTC victims who were Muslim and dedicated a library towards tolerance, etc., instead

Shalom
RRW

1 comment:

Unknown said...

This presupposes unintentional killing. There is no provision of exile for willful murder. Rather the torah expects that the full force of the law will be brought against the murderer. The case that would be analagous to Islam (in my estimation) would be Amalek, ADM