Monday, 22 August 2011

Torah T'mimah D'varim 1:13,15- Why Were No N'vonim Appointed?

Hebrew Sources Below

The Torah T'mimah, Devarim 1:13,15 [TT] quotes a G'mara in Eruvin 100b
Since in 13 "N'vonim"" was a qualification for becoming a shofeit
Q1 - How come no n'vonim were appointed in verse 15?
A1. - No N'vonim were found in Moshe's era

Q2 - But B'nai Yissachar were Yod'ei Vina and therefore it's mistavra that was so even in Moshe's era?
A2 [TT] - Indeed they appointed n'vonim from Yissachar but Moshe could not find n'vonim from other sh'vatim; and so the adjective was omitted in v. 15
A2 [RRW]. - Indeed Yissachar might have possesed n'vonim in Moshe's era. But perhaps those n'vonim in that era failed other criteria. So Moshe was force to appoint the best he could find; perhaps excluding existing n'vonim as unworthy due to lack of other qualities.

But in other eras, N'vonim from Yissachar might indeed have fully qualified.

Source texts below
--------------------
דברים פרק א
יג הבו לכם אנשים חכמים ונבנים, וידעים--לשבטיכם; ואשימם, בראשיכם.
טו ואקח את-ראשי שבטיכם, אנשים חכמים וידעים, ואתן אותם ראשים, עליכם: שרי אלפים ושרי מאות, ושרי חמשים ושרי עשרת, ושטרים, לשבטיכם

דברי הימים א פרק יב

לג ומבני יששכר, יודעי בינה לעתים, לדעת, מה-יעשה ישראל--ראשיהם מאתים, וכל-אחיהם על-פיהם

מסכת עירובין פרק י
דף ק,ב גמרא

א"ר יוחנן כל אשה שתובעת בעלה לדבר מצוה הווין לה בנים שאפילו בדורו של משה לא היו כמותן דאילו בדורו של משה כתיב (דברים א) הבו לכם אנשים חכמים ונבונים וידועים לשבטיכם וכתיב ואקח את ראשי שבטיכם אנשים חכמים וידועים ואילו נבונים לא אשכח ואילו גבי לאה כתיב (בראשית ל) ותצא לאה לקראתו ותאמר אלי תבוא כי שכר שכרתיך וכתיב (דברי הימים א יב) ומבני יששכר יודעי בינה לעתים לדעת מה יעשה ישראל ראשיהם מאתים וכל אחיהם על פיהם .

Shalom, RRW

No comments: